Berlijn 17 - 21 april 2013

Berlijnreis vijfdejaars

De week na de paasvakantie startte meteen heel goed voor de vijfdejaars: dinsdagavond, 16 april, vertrok een deel van ons naar Berlijn! Iedereen was hierdoor dinsdag al van ’s morgens vroeg heel enthousiast over de busrit en de vijfdaagse die erop volgde.
Die avond stapte iedereen gepakt en gezakt op, klaar voor een nachtje slapen in de bus. Veel geslapen werd er niet en woensdagochtend kwamen we iets voor zeven uur aan bij het hotel. De een zag er al iets frisser uit dan de ander, maar veel tijd om te bekomen was er niet. Na het ontbijt begonnen we aan de activiteiten van woensdag, namelijk een graffitiworkshop, gevolgd door een gidsbeurt over de overal aanwezige straatkunst in Berlijn. Na de lunch bezochten we het Joods museum, waar we enkele opdrachten kregen en nadat dit bezoek erop zat, ging de hele groep samen eten in een Italiaans restaurant. Om de avond af te sluiten werd er ook een stadsspel gespeeld waarbij we ons leerden oriënteren in de stad. Zo zagen we Alexanderplatz, Gendarmenmarkt en Potsdamer Platz. Rond 23 uur waren we terug in het hotel en konden we onze koffers uitpakken.

Donderdag was een enorm drukke en aangenaam warme dag. ’s Morgens kregen we een gidsbeurt in de Berliner Unterwelten. Daarna bezochten we de Bernauer Straße en na het eten was er een bezoek aan het DDR-museum gepland, gevolgd door een wandeling langs de East Side Gallery. Dezelfde avond gingen we met de hele groep naar de Matrix, waarna we rond 1 uur terug waren in het hotel en nog van een korte slaap konden genieten.
En kort was het zeker, want om 8 uur vertrokken we al naar Oranienburg om daar het concentratiekamp Sachsenhausen te bezoeken, onder begeleiding van een gids. Daarna keerden we terug naar Berlijn om te eten en aan een fietstocht door de stad te beginnen. Drie uurtjes in groepen van tien tot vijftien fietsten we door de stad en af en toe stopten we zodat onze begeleider over een bezienswaardigheid kon praten. Na de fietstocht kregen we tijd om een restaurantje op te zoeken, waarna we allemaal samen aan een avondwandeling begonnen. Enkele leerlingen gaven zelf een gidsbeurt en we bezichtigden onder andere de Brandenburg Tor, das Rotes Rathaus en Unter den Linden. Vervolgens keerden we rond 23 uur terug naar het hotel.
Zaterdag stonden we om 9 uur met onze koffers voor de deur van het hotel. Nadat we deze in de bus hadden gelegd, vertrokken we om aan een stadsspel te beginnen. We werden in willekeurige groepjes opgedeeld en volbrachten onze opdrachten bij Checkpoint Charlie, het Holocaustmonument en Potsdamer Platz. Hierna kregen we de hele namiddag vrij om te lunchen en te gaan shoppen. We konden kiezen waar we heen zouden gaan: de KaDeWe of, voor degenen wiens portefeuille niet rijkelijk gevuld was, de winkelstraten rond Alexanderplatz. Na het avondeten werden we allemaal verwacht aan de Reichstag, het Duitse parlementsgebouw. Om 22 uur stapten we op de bus en vertrokken we richting Dilbeek, waar we rond kwart voor 7 aankwamen; doodmoe, maar zeker onder de indruk van de fantastische reis.

(verslag: Imke Kissel, 5D1)